Materie cenușie

materie-cenusie

Materie cenușie: un neurochirurg descoperă puterea rugăciunii – David I. Levy și Joel Kilpatrick, Editura Scriptum, Oradea, 2014, 242 p.

“Nu am de unde să ştiu câte asistente, medici, chirurgi şi chiar neurochirurgi iau în serios viaţa spirituală a pacienţilor sau se roagă împreună cu ei, aşa cum fac eu. Cu siguranţă că acesta nu este un subiect care se discută la conferinţele medicale sau între colegi în lift sau în sala de mese a spitalului. De fapt, dacă tema spiritualităţii nu este adusă în discuţie într-un fel care să arate respect pentru pacient și pentru convingerile lui, poate să aducă ostracizare din partea comunității medicale sau chiar mai rău – măsuri disciplinare de un fel sau altul. Rolul rugăciunii în îngrijirea medicală este o zonă gri.

Cu toate acestea, atât doctorii cât și pacienții par să admită că o componentă crucială în tratarea bolnavilor este adesea absentă. Deși spiritualitatea lipsește aproape total din interacțiunile medicale, o mare majoritate (75%) din cei peste o mie de medici chestionați recunosc că religia și spiritualitatea sunt importante în ajutarea pacienților de a face față situației dificile și în asigurarea unei atitudini pozitive din partea acestora.

Și pacienții pun mare preț pe religie și spiritualitate, mai ales în momentul critic al bolii lor. Conform unui studiu, optzeci și doi la sută din 124 de pacienți consecutivi la oftalmologie de la Universitatea Johns Hopkins au spus că rugăciunea este importantă pentru bunăstarea lor.

De când am început să mă adresez problemelor spirituale ale pacienților și am făcut din rugăciune o parte importantă a interacțiunilor mele cu pacienții, răspunsul a fost impresionant. Am fost martor la echilibrarea vieții lor din punct de vedere al sănătății spirituale, emoționale și fizice, echilibru pe care pacienții mei nu l-au atins niciodată până atunci. În acest proces, am învățat două lucruri importante: că există o limită până la care pot interveni ca medic chirurg cu o înaltă pregătire profesională și cu multă experiență, și că nu există limite în ceea ce poate să facă Dumnezeu pentru a atinge o persoană și din punct de vedere emoțional și spiritual, nu numai fizic.

Obiectivul meu ca profesionist este să-mi folosesc deprinderile și cunoștințele ca să ajut oamenii să aibă cea mai bună bună viață posibilă, pentru cât mai mult timp posibil. Aici se include atât sănătatea emoțională, cât și sănătatea fizică, fiindcă acestea două sunt interrelaționate. Emoțiile pot să aducă sănătate sau boală, și sănătatea spirituală afectează sănătatea emoțională. Este bine știut că râsul și bucuria restaurează și încurajează sănătatea, în timp ce amărăciunea și resentimentele favorizează boala. Iertarea are efecte bine documentate asupra sănătății. Concepția omului despre Dumnezeu poate să determine bucuria continuă sau anxietatea continuă. Aceste probleme nu sunt individuale, ci mai degrabă centrale pentru sănătate.

Un lucru responsabil pe care medicul îl poate face este să le dea pacienților prilejul să facă alegeri sănătoase în toate domeniile vieții.” (p. 22-24)

PROMO

scriptum-1dec2014

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

